Alfa Romeo Tonale: La Metamorfosi
Hír megjelenése: 2022.02.09
• Az Alfa Romeo büszkén mutatja be a Tonalét: a márka metamorfózisát útjára indító modellt. Miközben az Alfa Romeo hű marad 1910 óta ápolt hagyományaihoz, az olasz motorsport legnemesebb tradícióihoz, a Tonale bemutatásával egy radikális evolúciós átalakulás veszi kezdetét a márkánál, amely felkészülten várja a kapcsolódás és a villamosítás új korszakát.
• Hamisítatlan olasz formatervezés, az eredeti koncepciójárműhöz rendkívüli mértékben hű dizájn, ultramodern technológia, a márka DNS-ét erősítő szoftverek és villamosítási rendszerek, az innovatív, ügyfélközpontú szolgáltatások széles köre.
• Egyértelmű a célkitűzés, a sportosság újraértelmezése a XXI. század fogalmai szerint. A név a Stelvio evolúciós hagyományát folytatja, végigkísérve a márkát a jövőbe vezető úton.
• A Tonale Olaszországban, Pomigliano d’Arcóban, a felújított „Giambattista Vico” üzemben készül. Itt, a világ egyik legfejlettebb autóipari gyártólétesítményében a legmodernebb technológiákat és soha nem látott mértékű automatizálást alkalmazó új gyártósort építettek, kifejezetten a Tonale számára.
• A Tonale világelső technológia segítségével kínál kedvezőbb vezetési élményt, javítja az ügyfélélményt, és erősíti a jármű használtpiaci értékét.
• A Tonale a világ első olyan járműve, amelyet NFT (nem helyettesíthető token) digitális tanúsítvánnyal látnak el.
• A blokklánc technológiát alkalmazó, egyedi módon hálózatba kapcsolt Tonale NFT tanúsítvány vásárláskor a jármű igazolására szolgál, majd a későbbiekben pontosan megmutatja a gépkocsi életciklusa során felmerülő használatot, ami mérföldkő az értéktartás javítása terén.
• Legmagasabb szintű online kapcsolódás és vadonatúj infotainment rendszer, vezeték nélküli szoftverfrissítéssel és Amazon Alexa integrációval. Kategóriaelső dupla TFT kijelző együttesen 22,5 colos méretben.
• Biztonságot szolgáló technológia, 2. szintű ADAS rendszerek és fedélzeti komfort. Az utasokért kialakított környezetben a részletekbe menő, gondos figyelem a legmagasabb minőség iránti elhivatottsággal társul.
• Ultramodern villamosítás: az Alfa Romeo által kifejlesztett különleges, exkluzív műszaki megoldások tovább erősítik a márka DNS-ét. Az Alfa Romeo paradigma: a villamosítás a márkát és annak DNS-ét szolgálja, hogy a XXI. század elvárásai szerint újraalkossa a sportosság fogalmát.
• Villamosítás két szinten – az Alfa Romeo által kifejlesztett hibrid és plug-in hibrid Q4 rendszerek a kategória legjobb menetteljesítményeit szavatolják.
• A hibrid kivitel hamisítatlan villamosított Alfa Romeo vezetési élményt kínál. Itt mutatkozik be a vadonatúj, kizárólag az Alfa Romeo számára elérhető, exkluzív 48 voltos hibrid hajtáslánc, amely álló benzinmotorral is képes hajtani a kerekeket.
• A 275 lóerős, összkerékhajtású plug-in hibrid Q4 kivitel a kategória legjobb értékeit kínálja, előirányzott tisztán elektromos hatótávolsága városi ciklusban eléri a 80* kilométert. Ez a motorkínálat legerősebb, egyben legtakarékosabb tagja.
• Az ügyfelek állnak az Alfa Romeo univerzum középpontjában. A legmagasabb szintű termék- és szolgáltatási minőség alapjaiban újraértelmezett ügyfélélményt biztosít, meghosszabbított garanciával, használtautó-tanúsítási programmal és online értékesítéssel.
• A szegmensben új mércét állító menetdinamikát egyedi műszaki megoldások teszik lehetővé.
• A modell áprilistól rendelhető a bevezetéskori „Edizione Speciale” kivitelben.
A MODELL RÉSZLETESEN
FORMATERVEZÉS: HŰ A TANULMÁNYAUTÓHOZ, HŰ OLASZORSZÁGHOZ ÉS HŰ AZ ALFA ROMEÓHOZ
• A szériaverziót megelőlegező tanulmányautó stílusjegyeit megdöbbentő pontossággal alkalmazó Tonale tökéletesen ötvözi a márka rangos hagyatékát és az új normákból táplálkozó elvárásokat.
• Innovatív „3+3” fényszórók és „szinuszgörbe” hátsó lámpatestek teremtenek összetéveszthetetlen fénykaraktert, pontosan megvalósítva a tanulmányautó megoldásait.
• Az Alfa Romeo hagyományaihoz híven az idomok hátulról előre futó „GT-vonalat” rajzolnak ki, míg a könnyűfém keréktárcsák rajzolata a régi idők telefontárcsáit idézik.
• Az Alfa Romeo motorsport-hagyományai által ihletett stílusú belső tér kialakításakor a vezetőre, valamint az utasok kényelmére összpontosítottak a tervezők.
• A rangos anyagok – hűvös és kemény alumínium, meleg és lágy bőr, illetve Alcantara - kombinációja a nagyvárosi fiatal, dinamikus ügyfélkör személyiségét tükrözi.
• Magával ragadó, hívogató és dinamikus belső tér a vezetés iránt rajongó ügyfelek örömére: „teleszkópos” műszerfal, Alfa Romeo stílusmátrix, valamint háromküllős sportkormány alumínium váltófülekkel.
Külső
Az új Alfa Romeo Tonale egy felfedező utazás logikus folyományaként mutatkozik be. A kaland első eredménye az előtanulmány volt; ezt követi a tömeggyártású modell, amely intenzív kutatási és fejlesztési folyamatnak köszönheti stílusát. A tanulmányautó, számos történelmi hivatkozás, ihletadó források, valamint ezeknek a fontos alkotóelemeknek a fejlesztése révén a Centro Stile Alfa Romeo kulcsszerepet vállalt a tanulmány műszaki adatainak folytonosságában. Az eredmény: egy magával ragadó autó, amely az Alfa Romeo stílusjegyeit a modernizmus jegyében, az olasz formatervezés jellegzetességei szerint értelmezi újra.
Az oldalsó panelek hosszan ívelve domborodnak az Alfa Romeo tervezői által GT-vonalnak nevezett övvonal alatt. Ez az autó farától egészen a fényszórókig húzódik, meghatározva a modell sziluettjét, a karosszéria karakterét. Az oldalfal alsó részén különleges felületkialakítás teszi érzékivé és sportossá az autó megjelenését. Mindezek a jellegzetességek mélyen a márka génjeiben gyökereznek – a GT-vonal, amely egyértelmű utalásként idézi fel a Giulia GT egyszerű, ikonikus vonalvezetését.
A Tonale telt idomaiban és érzéki vonalaiban olyan történelmi jelentőségű Alfa Romeo modellek is visszaköszönnek, mint a 8C Competizione. Ha csak életkorukat és besorolásukat nézzük, ezeknek az autóknak nem sok köze van egymáshoz, ugyanakkor a Tonalét különböző nézőpontokból szemlélve könnyen felismerhetjük benne az elődök vonásait.
Elöl szembeötlő az új, „lebegő” pajzs, amely mostantól nem a lökhárító részeként, hanem különálló stíluselemként jelenik meg. Alul, két oldalt helyezkednek el az elsődleges légbevezető nyílások, amelyek a hűtőmaszkkal együtt kirajzolják az Alfa Romeo megjelenését generációk óta meghatározó „trilobo” mintát. Az orr felső részén fontos szerep jut a fényszóróknak, amelyek a „3+3” elvét követve tisztelegnek olyan legendás elődök előtt, mint az SZ Zagato vagy a Proteo tanulmányautó. A lámpatestek térbeli geometriája olyan hatást kelt, mintha azok a pajzs közvetlen meghosszabbításaként valósultak volna meg. Ugyanezt a koncepciót hangsúlyozza a lámpa futófényes működése, amikor a jármű „köszönti” közeledő vezetőjét, vagy az irányjelzők működtetésekor.
Hátul szintén a lámpatest áll a figyelem középpontjában. Az eredeti tanulmányautóhoz híven a far egészét betöltő szinuszgörbét ír le, és ezzel egyértelműen meghatározza a Tonale fénykarakterét. Ami a karosszéria egyéb elemeit illeti, kiemelt figyelmet érdemel a hátsó szélvédő formája. Az ívelt felület alsó középvonalánál elhelyezett, immár klasszikus megtörése meghatározza a far felső részének megjelenését, sportos, mégis elegáns formát kölcsönözve a modellnek.
Itt is számtalan hivatkozással találkozunk: arról, ahogy az oldalablakok kerete a hátsó szélvédő felső szélével összefut, könnyen asszociálunk a 8C Competizione vonalvezetésére. Mindez egy dolgot tudatosít a szemlélőben: a Tonale fejlesztése során a legváltozatosabb időkből és szegmensekből származó Alfa Romeo modellekből merítettek ihletet a tervezők. Ugyanez érvényes az új kompakt szabadidőjármű egy másik meghatározó stíluselemére: a „telefontárcsa” könnyűfém keréktárcsákra, amelyek már a tanulmányautón is nagy népszerűségnek örvendtek, és most a szériagyártású modellen is megjelennek. Ezekben a kerekekben az a perforált tárcsa-tematika jelenik meg modern hangvételben, amelynek evolúciós gyökereit az 1960-as években, a 33 Stradaléhoz hasonló típusokban találjuk meg. Idővel folyamatosan nőtt a lyukak mérete, ahogy a tervezők eleinte a műszaki megoldásokhoz igyekeztek igazodni, majd egyre inkább olyan, konkrét elvárásoknak feleltek meg vele, mint a fékek hűtése, vagy a tömeg, illetve a légellenállás csökkentése. A Tonale esetében a 17, 18, 19 és 20 colos méretben egyaránt elérhető keréktárcsák a dizájn szerves részeként teszik még erőteljesebbé a modell sziluettjét.
Belső tér
A Tonale belső kialakítása az Alfa Romeo motorsport-hagyományaiból építkezve, dinamikus, erőteljes formai elemekkel idézi fel a márka szenvedélyes múltját. A vonalak egyszerre harmonikusak és energiától feszülőek: szinte tapintható az autó ugrásra kész hangulata.
Minden megoldás középpontjában a vezető áll, ugyanakkor a beltér az utasok kényelmét is messzemenőkig kiszolgálja. A sportos, modern hangvételű környezet, amit a hűvös és kemény alumínium, valamint a meleg és lágy bőr, illetve Alcantara találkozása határoz meg, a nagyvárosi fiatal, dinamikus ügyfélkör személyisége tükröződik.
Az új modell legjellegzetesebb formai elemei közé tartozik az Alfa Romeo stílustárából építkező, „teleszkópos” műszerfal, valamint a sportos vonalvezetésű, kompakt kormánykerék, amely pontos, közvetlen kormányérzetet eredményez. A kormány megjelenését exkluzív alumínium váltófülek teszik teljessé.
A padlókonzolon kapott helyet az Alfa Romeók elmaradhatatlan eleme, az új DNA üzemmód-választó. A vezető felé forduló műszerfalon középen keskeny rostélyok szállítják a friss levegőt, míg a két szélen a legendás 'turbina' kialakítással találkozhatunk. Mindezeket a részleteket rombuszmintázattal díszíti az Alfa Romeo: a légbeömlőktől a padlókonzolon át a kilincsekig megjelenik ez a lézergravírozású, precíziós megmunkálást idéző stíluselem. A műszerfal meghatározó élményeleme a „váratlan háttérvilágítással” felszerelt díszítőbetét: lekapcsolt műszeregységnél egy grafika látható a felületen, amint azonban életre kél a rendszer, ez a grafika eltűnik, és helyette előtűnik a többszínű megvilágítást alkalmazó háttér. Ugyanez a 3D hatás érvényesül az ülések kárpitozásán, az alapkiviteltől egészen a csúcsverzió Alcantara és vegán bőr üléskárpitozásának kontrasztos háttérszínű, átmenetes megoldásáig. Az ergonomikus ülések tökéletesen megfelelnek a mindennapi használat követelményeinek; fiatal és dinamikus stílusukat az elsősorban sportruházatoknál alkalmazott neoprén szövetanyag erősíti. Mindez olyan különleges környezetet teremt a Tonale fedélzetén, amely szinte beszippantja az embert: egyszerre hívogató és kényeztető, ugyanakkor dinamikus jellemzőivel az autóvezetés iránt rajongó ügyfelek szívét is megdobogtatja.
VILÁGREKORDER TECHNOLÓGIA:
AZ ALFA ROMEO SZOFTVERREL ÉS ONLINE KAPCSOLÓDÁSSAL
FOKOZZA A VEZETÉS ÉLMÉNYÉT ÉS JAVÍTJA AZ ÉRTÉKTARTÁST
• A Tonale a világon először alkalmaz nem helyettesíthető token (NFT) technológiát, és ezzel forradalmasítja az autóipart.
• A legmagasabb szintű online kapcsolódás „Alfa Connect Services” funkcionalitással és vezeték nélküli szoftverfrissítésekkel.
• Az integrált Amazon Alexa hangvezérelt személyes asszisztens még inkább megerősíti a Tonale otthonos érzetét; ehhez kapcsolódóan a tulajdonos akár autóját is megadhatja szállítási címként, amikor az interneten rendel árut.
• A teljesen átdolgozott infotainment rendszer kifinomult kezelőfelülettel biztosít maradéktalan felhasználói élményt.
• A „teleszkopikus” kialakítású műszerfalon egy 12,3 colos digitális műszeregység, valamint egy 10,25 colos érintőképernyő teremt az okostelefonokat idéző élményt; a képernyők összesített mérete (22,5 col) a kategória legjobb értéke.
NFT technológia
A Tonale a világon először alkalmaz nem helyettesíthető token (NFT) technológiát, és ezzel forradalmasítja az autóipart. Az Alfa Romeo az autógyártók közül elsőként állított ki NFT digitális tanúsítványt egy típusa számára. A technológia a „blokklánc kártya” koncepcióját követi, és védett, nem módosítható feljegyzéseket tartalmaz az adott jármű életciklusának fő mozzanatairól. Ez a meghatározó, haladéktalanul felhasználható és végletekig fenntartható funkció is kihangsúlyozza az Alfa Romeo innovatív természetét. Amennyiben az ügyfél beleegyezik, az NFT feljegyzi a jármű adatait. Az így létrehozott tanúsítvány alkalmas annak igazolására, hogy a gépkocsit az előírások szerint tartották karban, és ezzel kedvezően befolyásolhatja annak értéktartását. A használtautó-piacon az NFT tanúsítvány még hitelesebbé és megbízhatóbbá teszi az adatokat, a tulajdonosok és a kereskedők számára egyaránt. Ezzel párhuzamosan a vevők is fenntartások nélkül vásárolhatják meg használt autójukat.
Amazon Alexa: mindenkor, mindenhol otthonos
Az Alfa Romeo Tonale egyik legfontosabb újdonsága az integrált Amazon Alexa hangvezérelt személyi titkár funkció, amivel az autó vezetője „mindig otthonosan” érezheti magát. A szolgáltatás egyszerűbbé és praktikusabbá teszi az autóhasználat mindennapi élményét.
A biztonságos házhoz szállítási szolgáltatás keretében a Tonale-tulajdonosok akár autójukat is megadhatják a várt küldemény kézbesítési címeként. A rendszer kinyitja az ajtókat, így a futár elhelyezheti az autóban a csomagot – mindezt a legnagyobb biztonságban. Emellett otthonában folyamatos tájékoztatást kaphat járműve státuszáról, lekérdezheti az üzemanyag- és/vagy töltöttségi szintet, rákereshet navigációs célpontokra, megtekintheti autója tartózkodási helyét, a távolból működtetheti a központi zárat, és így tovább. Az Amazon Alexa arra is alkalmas, hogy tételeket adjon hozzá a bevásárló listához, rákeressen a közeli éttermekre, vagy módosítsa otthona automatizált világítási vagy fűtési rendszerének beállításait – mindez anélkül, hogy a vezetőnek le kellene vennie tekintetét az útról.
Nagyméretű kijelző, és gyorsan, ösztönösen működtethető kezelőfelület
Az Alfa Romeo Tonale alapfelszerelésként kínált, új infotainment rendszere két nagy kijelzőt (összesen kategóriaelső 22,5 colos méretben), valamint kifinomult, ösztönösen működő, gyors HMI kezelőfelületet alkalmazva biztosít gondtalan felhasználói élményt. A testre szabható Android operációs rendszernek, valamint a vezeték nélküli frissítéseket (OTA) kínáló 4G mobil adatkapcsolatnak köszönhetően az új infotainment rendszer mindig a létező legfrissebb tartalmakat, funkcionalitást és szolgáltatásokat kínálja.
A tradicionális „teleszkopikus” műszerfal közepén kiemelkedő elem egy új, teljesen digitális 12,3 colos TFT kijelző, amelyen keresztül a jármű adatai és az autonóm mobilitási rendszerek beállításai is hozzáférhetők. A műszeregység átkonfigurálható: a három különböző elrendezés (fejlett, pihentető és történelmi) közül az utóbbit a márka veterán klasszikusai ihlették.
A műszerfalba süllyesztve kapott helyet egy innovatív 10,25 colos érintőképernyő, amely a legújabb generációs okostelefonokkal szerzett tapasztalatokat hasznosítva elégíti ki az ügyfelek minden igényét és elvárását. A rendszer widgeteket alkalmaz: az ösztönösen kezelhető, teljes funkcionalitású grafikus elemek gyorsan és könnyen (drag&drop) testre szabhatók. Minden felhasználó kialakíthatja saját nyitóképernyőjét, amelyen minden egyes járműfunkció önálló alkalmazásként szerepel. Vízszintes görgetéssel érhetők el az Alfa DNS rendszer, a rádió, a médialejátszó, az okostelefon, a navigációs rendszer, a klímaberendezés, az online szolgáltatások és az ADAS vezetőtámogató rendszerek alképernyői, amelyeket a felhasználó kedve szerint rendezhet el. Mindez az érintőképernyőn vagy a forgótárcsán keresztül egyaránt elvégezhető.
Alfa Connect szolgáltatások
Az Alfa Romeo Tonale rendelkezik az Alfa Connect szolgáltatásokkal, amelyek funkciók széles skáláját kínálja, a fejlett fedélzeti online csatlakozástól kezdve a biztonsági és kényelmi rendszerekig. Ezek között is a legfontosabb a „My Navigation”, amely a célállomások és turisztikailag érdekes úti célok (POI) távoli keresését lehetővé tévő alkalmazások mellett valós idejű tájékoztatást ad a forgalomról. A „My Remote” számos szolgáltatást tartalmaz. Többek között lehetővé teszi az autó néhány funkciójának (pl. ajtózárak, világítás) okostelefonról vagy okosóráról történő távvezérlését, a jármű helyzetének megállapítását, valamint bizonyos (sebesség és területi) korlátozások beállítását, amelyek átlépése esetén a rendszer értesítést küld a tulajdonosnak. A „My Wi-Fi” szolgáltatás révén egyszerre akár nyolc hordozható készülék csatlakozhat az internetre. Az „Alfa Connect szolgáltatások” között szerepel a „My Assistant” funkció is, amely lehetővé teszi, hogy a vezető vagy utasai ütközéskor vagy vészhelyzetben a tetőkonzolon elhelyezett Assist gomb megnyomásával, a központi érintőképernyőn erre szolgáló felület megérintésével, avagy az okostelefonos alkalmazásból segítséget kérjenek a diszpécser központtól. Balesetben a rendszer automatikusan kapcsolatba lép a regionális központtal, ha pedig meghibásodik a jármű, a vezető hívhat segítséget. A gépkocsi minden esetben automatikusan továbbítja tartózkodási helyét, megkönnyítve a mentést. A csomagnak része az a jelentéskészítő szolgáltatás, amely havonta e-mail üzenetben tájékoztatja az Alfa Romeót az ügyfél járművének műszaki állapotáról. A „My Car” funkcióval a jármű műszaki állapota és paraméterei a „My Alfa Connect” alkalmazás felületen elérhetőek. A „My Alert” funkció, amely lopási kísérlet esetén riasztja a tulajdonost, vagy a flottakezelés céljára szolgáló „My Fleet Manager” szolgáltatás.
Ezek a funkciók az Alfa Romeo modellkínálat minden tagjához elérhetők.
Sportos, testre szabott vezetői környezet
A Tonale belső terében minden a vezető kényelmét és élményét szolgálja. Ilyen részlet az egyedi kárpitozású vezetőülés, az átlósan futó padlókonzol, a finoman hullámzó műszerfal vagy a vezető felé forduló műszerek. Minden kezelőszerv kézre esik és könnyen elérhető, a kapcsolók és tárcsák éppúgy, mint a központi kijelzőn megjelenő, digitális gombok. Mindez zavartalan vezetési élményt kínál, amely egyszerre élvezetes és biztonságos. Ennek része a Tonale minden kivitelén alapfelszerelésként kínált, vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto okostelefon-integráció is.
INNOVATÍV TECHNOLÓGIÁK A BIZTONSÁG ÉS A KÉNYELEM SZOLGÁLATÁBAN
• A 2. szintű autonóm vezetés élményét új vezetőtámogató rendszerek emelik.
• Innovatív rendszerek szolgálják a biztonságot és a kellemes társas időtöltést.
• Továbbfejlesztett Alfa DNA üzemmódválasztó rendszer
Új vezetőtámogató rendszerek emelik a 2. szintű autonóm vezetés élményét
A Tonale az Alfa Romeo fejlett vezetőtámogató rendszerei (ADAS) segítségével 2. szintű autonóm haladást kínál: a rendszer képes önállóan szabályozni a gyorsítást, a lassítást, valamint a sávon belüli pozíció megtartását, és ezzel a lehető legbiztonságosabb közlekedést valósítja meg, anélkül, hogy csorbítaná a vezetés élményét.
Az Alfa Romeo Tonale 2. szintű autonóm rendszere a jármű környezetét hosszirányban és keresztirányban egyaránt felügyelő, előre tekintő kamerát, valamint intelligens adaptív tempomat (IACC) és sávban tartó (LC) funkciókat alkalmaz. Az IACC intelligens adaptív tempomat automatikusan úgy állítja be a jármű sebességét, hogy biztonságos követési távolságot tudjon tartani. Ebben a jelzőtábla felismerő, valamint az intelligens sebesség-szabályozás funkciókra támaszkodik. Az előbbi fedélzeti kamera segítségével észleli a jelzőtáblákat, azokat megjeleníti a műszeregységben, valamint figyelmezteti a vezetőt az aktuális sebességkorlátozásra, Az utóbbi javaslatot tesz az észlelt sebességkorlátozás betartására. Ha a vezető egyetért, a rendszer az engedélyezett sebességre lassít. Az LC sávban tartó technológia a jármű oldalirányú mozgását szabályozva mindig – akár sűrű forgalomban is – a sáv középvonalában tartja a gépkocsit.
Innovatív rendszerek a biztonság szolgálatában
Az új Alfa Romeo Tonale aktív és passzív biztonsági jellemzői messzemenőkig kielégítik a mindennapi igényeket. Az elülső, oldal- és függönylégzsákokon túl alapfelszerelésként állnak rendelkezésre a vezető, a jármű és az út közötti interakciót a lehető legmagasabb szintre emelő, innovatív technológiák és berendezések. Ezek között megtalálható a „közlekedés veszélyeztetett résztvevőit felismerő autonóm vészfékrendszer”, amely gyalogos vagy kerékpáros észlelése esetén figyelmezteti a vezetőt a veszélyhelyzetre, és a járművet állóra fékezve segít elkerülni az ütközést, vagy enyhíteni annak következményeit. Egy másik fontos funkció a „vezető éberség-felügyelet”, amely a jármű mozgását figyelve észleli, ha a vezető nem képes megfelelően koncentrálni. Amennyiben az észlelt hibák meghaladnak egy határértékek, a rendszer hang- és/vagy fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, és pihenőt javasol. A Tonale funkcionalitását a "Hátsó ülés emlékeztető" teszi teljessé, amely észleli, ha a csomagtartón keresztül egy tárgyat helyezünk el a hátsó ülésen. Az autó leállításakor a funkció figyelmezteti a vezetőt, hogy ne feledkezzen meg az adott tárgyról. Igény szerint rendelkezésre álló funkciók: „holttér-felügyelet”, amely a holtterekben megjelenő, közeledő járművekre figyelmezteti a vezetőt; a „hátsó keresztirányú forgalomfigyelő”, amely tolatáskor felhívja a figyelmet az oldalról közeledő gépkocsikra; vagy a „360° panoráma kamera”, amely a 10,25 colos központi érintőképernyőn jeleníti meg a jármű környezetének a képét, dinamikusan változó rácshálóval segítve a manőverezést. A funkciót a hűtőmaszkban, a visszapillantó tükrökben, valamint a csomagtérajtón elhelyezett négy, nagyfelbontású kamera szolgálja ki.
Kényelmesen és kellemesen, együtt
Az Alfa Romeo Tonale az olasz vendégszeretetet honosítja meg a kompakt prémium szabadidőjárművek világában. Belső tere exkluzív, ízléses és elegáns. Az utastér helykínálata tökéletesen megfelel az utasoknak. A vezető ugyanakkor minden figyelmét a vezetésre, az útra fordíthatja, amit elsősorban az az emelt üléshelyzet tesz lehetővé, amely a legkevésbé sem csorbítja a hamisítatlan Alfa Romeo sportautóktól elvárt vezetési élményt. Az utasok kényelme garantált: erről kétzónás klímaberendezés, a kifinomult infotainment rendszer, a szellőztethető és fűthető első ülések, a kellemes hangulatvilágítás, valamint a 14 hangszórós Harman Kardon audiorendszer gondoskodik. Az Alfa Romeo Tonale egyike azon kevés típusoknak a kategóriában, amely félautomata parkolás funkcióval könnyíti meg a vezető dolgát. A rendszer jelzi, ha megfelelő méretű parkolóhelyet talált, majd bemanőverezi oda a járművet, majd később ki is áll onnan. Ugyancsak a lehető legmagasabb szintű kényelmet szolgálja a motoros mozgatású csomagtérajtó és a sebességváltó előtt kialakított, vezeték nélküli töltő felület, ahol tökéletesen biztonságosan és kényelmesen töltheti okostelefonját. Röviden, a Tonale ideális választás azok számára, akik örömüket lelik az olasz vendégszeretetben, a kényelemben és az ízléses környezetben.
Továbbfejlesztett Alfa DNA üzemmódválasztó rendszer
A Giulietta, Mito és 4C típusokról már ismert, majd a Giulia és a Stelvio modelleken tovább fejlesztett rendszer most a Tonale fedélzetén is megjelenik. A továbbfejlesztett DNA üzemmódválasztó rendszer külön funkciókkal támogatja a villamosított hajtásláncokat. A Tonale esetén a „dinamikus” üzemmód egyedi gázpedál-kalibrációt alkalmaz, ami hatékonyabb fékezést és közvetlenebb kormányreakciókat eredményez. A „természetes” üzemmód változatlanul optimális teljesítményt kínál, automatikusan váltogatva a villanymotor és a belső égésű motor használatát. A mindennapi használatban tehát az energia-megtakarítás, a fogyasztás-csökkenés nem megy a dinamikus menetteljesítmények rovására. A „fejlett takarékosság” üzemmód célja a hibrid hajtáslánc esetén a minél kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás, míg a plug-in hibrid modellnél ilyenkor tisztán elektromos üzemben fut a jármű.
ULTRAMODERN VILLAMOSÍTÁS, A MÁRKA GÉNJEIT ERŐSÍTŐ MEGOLDÁSOKKAL
• Az Alfa Romeo paradigma: a villamosítás a márkát és annak DNS-ét szolgálja, hogy a XXI. század elvárásai szerint újraalkossa a sportosság fogalmát.
• A kétféle villamosított hajtáslánc – hibrid és plug-in hibrid – még sportosabbá, még dinamikusabbá teszi az Alfa Romeo modelleket, miközben maximálisan óvják a környezetet.
• A változó geometriájú turbófeltöltővel szerelt, 350 baros közvetlen benzinbefecskendezésű, 160 lóerős, négyhengeres, 1,5 literes Hybrid VGT motor a Tonale Hybrid fedélzetén debütál, és kizárólag ehhez a típushoz elérhető.
• A hibrid kivitel kétféle teljesítményszinten, 130 és 160 lóerős változatban választható. Mindkettő elsőkerék-hajtással, az új hétfokozatú duplakuplungos sebességváltóval, valamint 48 voltos, 15 kW-os, 55 Nm-es 'P2' villanymotorral társítva; utóbbi akár egymaga, álló benzinmotorral is képes mozgatni a járművet.
• A Tonale fejlett hibrid rendszerének különböző elektromos mobilitási funkciói lehetővé teszi, hogy a gépkocsi elektromos üzemben induljon el vagy parkoljon, illetve haladjon lassú vagy egyenletes sebességnél.
• A 275 lóerős, összkerékhajtású plug-in hibrid Q4 kivitel a kategória legjobb értékeit kínálja, tisztán elektromos hatótávolsága városi ciklusban eléri a 80* kilométert. Ez a motorkínálat legerősebb, egyben legtakarékosabb tagja, amely mindössze 6,2 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára.
Az Alfa Romeo Tonale takarékos hibrid motorjai is kihangsúlyozzák a márka fenntartható mobilitású jövő iránti elkötelezettségét. Ez egy természetes állomás abban a fejlődési folyamatban, amely a fokozott teljesítményt és menetdinamikát maximálisan környezetbarát működéssel társító hajtási megoldások felé viszik a márkát. Végtére is a Tonale bevezetésével a márka nem egyszerűen alkalmazkodott az új normákhoz, hanem DNA üzemmód-választó programjait az energia szemszögéből értelmezte újra, maximális összhangban a környezettel, a takarékossággal és az ösztönös üzemmód-választással. Ennek az új technológiának a jóvoltából az új Alfa Romeo hamisítatlan „hibrid vezetési élményt” nyújthat. A Tonale a villamosítás két szintjét (hibrid és plug-in hibrid) kínálja, és ezzel az Alfa Romeo megtette első lépését modellkínálatának villamosítása felé.
A 160 lóerős Hybrid VGT (változó turbógeometriájú) motor a Tonale fedélzetén debütál, és csak ehhez a típushoz lesz elérhető. A motor elsőkerék-hajtással és új hibrid technológiával párosul. A változó geometriájú turbófeltöltővel szerelt, 1,5 literes motorhoz hétfokozatú Alfa Romeo TCT duplakuplungos sebességváltó, valamint 48 voltos, 15 kW-os, 55 Nm-es 'P2'-es villanymotor társul. Utóbbi akár egymaga, álló benzinmotorral is képes mozgatni a járművet. Az Alfa Romeo a hamisítatlan villamosított vezetési élmény érdekében választotta ezt a technológiai megoldást. A hajtáslánc álló helyzetből elindulva, parkolás során, illetve csekély vagy állandó sebességgel haladva elektromosan üzemel. Ez a benzinmotorokra jellemző teljesítményt a dízelektől megszokott, csekély üzemanyag-fogyasztással társítja, amihez ráadásul rendkívül lineáris teljesítménykifejtés és egyenletes gyorsítóképesség társul.
A Tonale belépő motorja a 130 lóerős hibrid modell. Ebben az új négyhengeres, 1,5 literes benzines turbómotor 130 lóerős, 240 Nm forgatónyomatékú változata az exkluzív hétfokozatú duplakuplungos sebességváltóval, valamint a 48 voltos, 15 kW teljesítményű, 55 Nm forgatónyomatékú 'P2' villanymotorral társul.
A teljesítményskála másik végpontján az exkluzív, 275 lóerős plug-in hibrid Q4, a modellcsalád legnagyobb motorteljesítményű, legmagasabb szinten villamosított tagja áll. Ennek fejlett hibrid rendszere a Global Small Engine motorcsaládba tartozó 1,3 literes MultiAir benzines turbómotort társítja villanymotorral – az első kerekeket az előbbi, míg a hátsókat az utóbbi hajtja. Az akkumulátor kapacitása 15.5 kWh, a rendszerteljesítmény 275 LE. Ez kategóriájának legsportosabb tagjává teszi: a modell mindössze 6,2 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára. A plug-in hibrid variáns Q4 összkerékhajtási rendszerében az első kerekeket a belső égésű motor, míg a hátsókat a villanymotor hajtja, ami a biztonság és a vezetési élmény páratlanul magas szintjét biztosítja. A Tonale Q4 egyben a piac legtakarékosabb plug-in hibrid kompakt szabadidőjárműve: tisztán elektromos üzemben haladva városban akár 80*, vegyes ciklus szerint akár több mint 60* kilométert képes megtenni. A lehető legtakarékosabb működés érdekében az akkumulátor 7,4 kW-os gyorstöltő használatával mindössze 2,5 óra alatt feltölthető.
A hibrid modellváltozás összes műszaki adata
Az új, négyhengeres turbómotort kifejezetten hibrid felhasználásra fejlesztették, optimalizált termodinamikai jellemzői minimális üzemanyag-fogyasztást eredményeznek. A motor a Miller-ciklus szerint, nagy sűrítési viszonnyal (12.5:1) üzemel; új hengerfeje kompakt égésteret eredményez; mindkét oldalon változó szelepvezérlést, valamint fokozott örvénylést eredményező beömlőket alkalmaz. Az üzemanyagot vadonatúj, nagy nyomású (350 bar) közvetlen benzinbefecskendezési rendszer juttatja a motorba.
A hibrid hajtáslánc kizárólag az Alfa Romeo számára tervezett 160 lóerős változatának új, változó geometriájú turbófeltöltője kis fordulatszámon gyors gázreakciót biztosít, ugyanakkor a sportos vezetési stílust támogató, nagy teljesítményre képes, és mindeközben rendkívül takarékos marad. A belső égésű motor 130 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 240 Nm.
Mindkét motorhoz ékszíjon keresztül csatlakozó indítómotor/generátor kapcsolódik, ami gyors és csendes újraindítást tesz lehetővé. Az intelligens fékvezérlő rendszer optimális 'öntöltő' funkciót valósít meg: a mechanikus és a regeneratív fékrendszer vegyes alkalmazásával lassítás során a lehető legnagyobb mértékű fékenergiát nyeri vissza, ezáltal csökkenti az energia-fogyasztást.
Az új hibrid technológia révén az Alfa Romeo Tonale a magas csúcsteljesítmény és a rendkívüli takarékosság jegyében hamisítatlan „hibrid vezetési élményt” nyújt ügyfeleinek. Ennek záloga az új 1,5 literes benzinmotor és a villanymotor együttes alkalmazása, ami egyben a hajtáslánc gázreakcióit is javítja. A vezetési élmény ugyanakkor sokoldalú és pihentető is, köszönhetően az olyan funkcióknak, mint például:
• „Csendes indítás”: a jármű a benzinmotor beindítása nélkül, kizárólag villanymotorjára támaszkodva képes elindulni álló helyzetéből.
• „Energia-visszanyerés”: elektromos energia formájában nyeri vissza a fékezéskor vagy lassuláskor egyébként elvesző mozgási energiát
• Teljesítmény-növelés, terhelési pont módosítása, „e-Boost”: a funkció a benzinmotornak besegítő villanymotor révén extra forgatónyomatékot juttat a hajtott kerekekre, illetve a villanymotor (gyorsító vagy lassító) nyomatékát megfelelően hangolva optimalizálja a belső égésű motor terhelési pontját
• Elektromos hajtás: a jármű képes tisztán villanymotorja segítségével, álló benzinmotorral haladni
Az új Tonale különböző menethelyzetekben képes kizárólag villanymotorral (azaz álló benzinmotorral) közlekedni. Ezt olyan elektromos mobilitási funkciók teszik lehetővé, mint:
• e-kúszás: a hagyományos esetben automata sebességváltóval szerelt járműveknél rendelkezésre álló funkciót a villanymotor segítségével valósítja meg, legfeljebb olyan sebességgel, ami a belső égésű motor alapjárati fordulatszámához tartozna első fokozatban, vagy hátramenetben.
• e-indulás: a jármű tisztán villanymotorral indul el álló helyzetéből
• e-dugókövetés: a gépkocsi villanymotorral halad sűrű, meg-megtorpanó forgalomban
• e-parkolás: az egyszerűbb manőverezhetőséget szolgáló, praktikus és csendes funkció
Az elektromos hajtási funkciók az akkumulátor töltöttségi szintjétől, illetve az elvárt teljesítménytől függően állnak rendelkezésre.
KATEGÓRIAELSŐ MENETDINAMIKA,HAMISÍTATLAN ALFA ROMEO ÉLMÉNY
• Tökéletes tömegeloszlás biztosít utolérhetetlen kanyarvételi képességet.
• A szegmens legközvetlenebb kormányműve (13.6), kormányra szerelt alumínium váltófülek.
• A kategória egyetlen olyan képviselője, amelyet integrált fékrendszerrel szereltek fel: ez az elektronikus vezérlésű fékrendszer késlekedés nélküli fékreakciót kínál, és optimálisan szabályozza a regeneratív fékhatást. • Ugyancsak egyedülállóvá teszik a fékrendszert a Brembo által gyártott, négydugattyús fix féknyergek.
• Független MacPherson felfüggesztés frekvencia-szelektív csillapítási (FSD) technológiával.
• Elektronikus „Alfa aktív felfüggesztés”, amely igazodik a kiválasztott üzemmódhoz.
• Alfa Romeo hibrid Q4 összkerékhajtás a tökéletes vezethetőségért és biztonságért.
• Alfa Romeo elektronikus önzáró differenciálmű a maximális erőátvitelért.
Tökéletes tömegelosztás
Az Alfa Romeo Tonale tervezése során az egyik elsődleges célkitűzés a felülmúlhatatlan vezetési élmény biztosítása volt. Ennek egyik meghatározó eleme volt a két tengely közötti tökéletes tömegelosztás, amint azt az Alfa Romeo hagyományai is diktálják. Ennek megvalósításához a tömegek és anyagok különleges alkalmazására volt szükség, amit egyrészt a komponensek megfelelő elrendezésével értek el, másrészt azzal, hogy a nehezebb alkatrészeket a tömegközépponthoz lehető legközelebb építették be. Az elsőkerék-hajtású Tonale például a kiegyensúlyozott tömegeloszlásnak köszönhetően képes optimálisan elosztani a hajtóerőt, maximális ívmeneti vezethetőséget szavatolva. Az utóbbi még markánsabban érvényesül a Q4 összkerékhajtású modellváltozatban, amely mindkét tengelyen keresztül juttat hajtóerőt a talajra.
A kategória legközvetlenebb kormányműve, kormányra szerelt, exkluzív alumínium váltófülek.
Az Alfa Romeo Tonale a sebességtől és a körülményektől függetlenül, minden helyzetben természetes, ösztönös vezethetőséget biztosít, ami nem kis részben a kategória legközvetlenebb kormányáttételének (13.6) is köszönhető. A kormányérzet precíz és közvetlen, ahogy az egy Alfa Romeótól elvárható; ehhez a független első kerékfelfüggesztés speciális geometriája is hozzájárul. A mérnökök minimálisra csökkentették a visszaható erőket, ennek köszönhetően a minimumra csökkentették a szoftveres beavatkozás szükségességét, és optimalizálták a kormányzás szabályozását. A rendszer sportosságát erősítik a márkára jellemző, a szegmensben egyedülálló alumínium váltófülek.
Integrált fékrendszer (IBS)
Az új Alfa Romeo Tonale a kategóriában elsőként alkalmazza az integrált fékrendszert (IBS): egy innovatív elektromechanikus fékrendszert, amely a stabilitásvezérlést a hagyományos szervofék teljesítményével kombinálja. Az elektronikus és mechanikus funkciók integrálása, a jelentős tömegcsökkentés, az optimális fékérzet és a fékpedál rezgéseinek teljes kiküszöbölése együtt késlekedés nélküli fékreakciót szavatolnak. A fix Brembo négydugattyús féknyergek alkalmazása az elöl belső hűtésű, hátul tömör féktárcsákkal együtt jobb fékteljesítményt eredményeznek.
„Kétfázisú szelep” elektronikus felfüggesztés
A „kétfázisú szelep” elektronikus felfüggesztés lehetővé teszi, hogy a felhasználó válasszon a sportos teljesítmény és a kényelem között. Az Alfa Romeo hagyományos partnerével, a Marellivel együtt kidolgozott elektronikus lengéscsillapítókban olyan különleges, elektromos aktiválású szelep található, amely független csillapítási görbéket aktivál. A rendszer kétféle üzemmódban: komfort és sport állásban használható. Az előbbi az alapértelmezett beállítás a DNA üzemmód-kapcsoló fejlett takarékosság és normál állásában, így egyenetlen útfelületen is a lehető legfinomabb teljesítményt nyújtja. A DNA dinamikus üzemmódjában, illetve kikapcsolt ESC-vel ellenben a sport állás dominál: ez korlátozza a karosszéria kimozdulását, fokozza a függőleges merevséget, és jobb menetdinamikai jellemzőket szavatol ívmenetben. Végezetül a DNA vezérlőegységen elhelyezett speciális gombot megnyomva kapcsolható be vagy ki a dinamikus üzemmód kalibrálása.
Alfa Romeo elektronikus önzáró differenciálmű
A Hybrid (130 LE és 160 LE) kiviteleken, illetve a 130 lóerős dízelmotoros verzión (mind elsőkerék-hajtással) alapfelszerelés az Alfa Romeo elektronikus önzáró differenciálműve. A megoldás tökéletes erőátvitelt és ebből adódóan kifinomult vezetési élményt garantál. Amellett, hogy a rendszer kiemeli a modell dinamizmusát és sportos természetét, az aktív menetbiztonságra is jótékony hatással van. A DNA programváltóba integrált rendszer a fékrendszert alkalmazva szimulálja a mechanikus részlegesen önzáró differenciálművek működését. A MacPherson első felfüggesztéssel kombinálva a rendszer a jármű stabilitását szabályozva, illetve a hajtóerő ívmeneti gyorsítás során történő átcsoportosítása révén sportos, hatékony menetdinamikát eredményez. Emellett jelentősen javítja a vezethetőséget csúszós útfelületen, és nagyban mérsékli az alulkormányozottsági hajlamot: mivel a belső kerékről a külsőre viszi át a hajtóerőt, ilyenkor is biztosítja a hosszirányú gyorsulást, és ezáltal a fokozott úttartást.
Alfa Romeo Q4 hibrid összkerékhajtás
A Tonale plug-in hibrid Q4 kivitele az Alfa Romeo Q4 hibrid összkerékhajtási rendszerét alkalmazva biztosít havon és jégen is optimális tapadást, ezáltal biztonságos haladást. A belső égésű motor és a villanymotor kombinációja (ez a kettős adja a Q4 hajtástechnológia alapját) nagyobb forgatónyomatékot biztosít, mint ha kizárólag belső égésű motorral közlekednénk. A rendszer pontosabb nyomatékszabályozást tesz lehetővé elinduláskor, illetve kemény terepen, összkerékhajtással haladva, amikor alacsonyabb áttételre van szükség. Ezért amint az útfelület nedves, csúszós vagy jeges lesz, és megnövekszik a tapadás jelentősége, a Tonale plug-in hibrid Q4 változata vérbeli összkerékhajtású autóvá változik, annak minden járulékos biztonsági előnyével egyetemben. A rendszer automatikusan beindítja a belső égésű motort, ami az első kerekeket hajtja. Ugyanakkor a hátsó tengelyt hajtó villanymotor is munkához lát. A rendszer egyszerre akár 275 LE összteljesítményre képes, ami nagy teljesítményű, élvezetes és szórakoztató vezetési élményt eredményez.
Független MacPherson felfüggesztés frekvencia-szelektív csillapítási (FSD) technológiával
Az Alfa Romeo génjeihez optimalizált futómű elöl MacPherson rugóstagokat alkalmaz. Az első futómű geometriáját gyors, pontos irányváltásokra hangolták, kihangsúlyozva az Alfa Romeóra jellemző kormányérzetet. Ennek eredményeként csökkent a kormánymű torzulása, ezáltal a mérnökök a minimumra csökkenthették a szoftveres beavatkozás szükségességét, és optimalizálták a kormányzás szabályozását. Hátul exkluzív három lengőkaros felfüggesztés biztosít késlekedés nélküli reakciót, illetve a lehető legjobb oldalgyorsulást ívmenetben. Végül, de nem utolsósorban a Tonale futóművét frekvencia-szelektív csillapítással (FSD) látták el. Az Alfa Romeo hagyományos partnerével, a Konival közösen kifejlesztett technológia tökéletes úttartást biztosít, valamint minden menethelyzetben javítja a komfortérzetet, és ezáltal tökéletes úttartást garantál.
*Tájékoztató érték, homologizáció alatt.
Forrás: Alfa-Romeo