Az új Holttér Asszisztens
Hír megjelenése: 2020.11.09
‘A semmiből bukkant fel!’ - Az új Ford-technológia megakadályozza az ütközést a holttérben haladó járművekkel.
Minden autós számára ismerős az a helyzet, amikor sávváltás előtt a tükörbe pillantva úgy látja, hogy szabad az út, ám váratlanul – szinte a semmiből – mégiscsak ott terem mellette vagy mögötte egy másik jármű.
A rendszeres autópálya-használóknak a sávváltás már megszokott rutint jelent, de néha ők is belefutnak egy-egy veszélyes szituációba, amikor elfelejtik ellenőrizni a holtteret. 2018-ban a brit utakon a balesetek több mint felében fontos szerepet játszott, hogy az autósok nem néztek körül elég alaposan, vagy rosszul mérték fel a másik jármű sebességét vagy haladási irányát.*
Éppen ezért a Ford most új technológiát mutatott be, amit arra fejlesztettek ki, hogy a többsávos utakon közlekedők elkerülhessék a holttér miatt bekövetkező baleseteket.
Az új, Holttér Asszisztenssel kiegészített Sávtartó Rendszer a vadonatúj Ford Kuga SUV-ban mutatkozik be. A rendszer folyamatosan figyeli, hogy a többsávos úton haladó Kuga holtterébe belép-e egy másik jármű. Ha a vezető sávváltásra készül, de a rendszer azt érzékeli, hogy eközben összeütközhet a holttérben haladó másik járművel, akkor az autó automatikus ellenkormányzással figyelmezteti az autót a sávváltási manőver veszélyére.
“Sok autóst meglepetésként ér, amikor egy másik jármű látszólag a semmiből bukkan fel,” mondta Glen Goold, a Kuga-program főmérnöke. “A Holttér Asszisztenssel kiegészített Sávtartó Rendszer olyan, mintha egy plusz szempár figyelne hátrafelé, segítve, hogy egy figyelmetlenség ne fajulhasson valami sokkal komolyabb problémává.”
Hátrafelé néz: Holttér Asszisztens
A Ford kínálatában már több mint egy évtizede szerepel a Holttérfigyelő Rendszer (BLIS), ami a külső visszapillantóban megjelenő fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha az autó holtterében egy másik jármű halad.
Az új, Holttér Asszisztenssel kiegészített Sávtartó Rendszer egy lépéssel tovább megy, hiszen ilyenkor enyhén ellentart a kormánynak, hogy a vezető észrevegye: veszélyes lenne most átsorolni.
A Holttér Asszisztens radarjai másodpercenként 20 alkalommal, 28 méteres szakaszon ellenőrzik a Kuga melletti forgalmi sávokat; a berendezés 65-200 km/órás sebességtartományban működik. A rendszer automatikusan beavatkozik, ha sávváltás közben (amit a sávelválasztó jeleket figyelő, előre tekintő kamerával érzékel) úgy értékeli, hogy a Kuga összeütközhet egy mellette/mögötte haladó másik járművel. A Holttér Asszisztenssel kiegészített Sávtartó Rendszer körülbelül 30 km/órás sebességkülönbségig tudja hatásosan megakadályozni a balesetet.
Előre néz: Kereszteződés Asszisztens
Ugyancsak az új Ford Kugában jelenik meg először a Kereszteződés Asszisztens, ami az előre tekintő kamera és radar segítségével figyeli a párhuzamos sávokban szemből érkező járműveket.
A technológia 30 km/órás sebességig automatikusan fékez az olyan helyzetekben, amikor egy kereszteződésben vagy egy mini-körforgalomban a kanyarodó Ford keresztezni készül egy szembejövő jármű nyomvonalát.
Egy tanulmány szerint Európában a súlyos balesetek tíz százaléka az útkereszteződésekben következik be, ahol személyautók ütköznek más személyautókkal, áruszállítókkal, buszokkal vagy teherautókkal.**
A Kereszteződés Asszisztens működéséhez nem szükségesek olyan egyértelmű jelzések, mint a sávok felfestése vagy szegélyköves útpadka, így a rendszer a parkolókban, az ipari területeken és más olyan helyeken is működik, ahol nem egyértelműek az útjelzések vagy a közlekedési helyzetek.
A technológia nappali fénynél, illetve (bekapcsolt fényszóróval) sötétben is működik.
Technológia, ami magabiztossá tesz
A Kuga kínálatában számos olyan Ford Co-Pilot360 technológia szerepel, amelyek fokozzák az autó védelmét, javítják a vezetés élményét, és egyszerűbbé teszik a parkolást.
A Stop & Go rendszerrel, Sebességkorlátozást Felismerő és Sávközép funkciókkal kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika (ACC) és más fejlett rendszerek alkalmazásának köszönhetően a Kuga nemrég az élmezőnyben végzett az Euro NCAP első vezetéstámogatási tesztjén, olyan autókat utasítva maga mögé, mint a Tesla Model 3 és a Volvo V60.
Az immár egész Európában kapható Kugához számos további vezetéssegítő technológia rendelhető, többek közt az Aktív Fékezéssel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszer, illetve az Aktív Parkolóasszisztens 2 is.
Forrás: Ford